skolmat

Tänkte skriva igår faktiskt men jag hann inte, och glömde.. Oxå var det något speciellt jag skulle ta upp men jag har glömt det med.

Konstigt att jag inte klagar mer än jag gör på den här bloggen. För att det finns många saker i världen som behöver förändras enligt mig faktiskt.
Men nu ska jag ta och klaga lite. På den mytomspunna....damtadada......SKOLMATEN!

Skolmaten smakar oftast skit, ser ut som skit och luktar som skit. Ungefär 1 dag av dom 5 skoldagarna får vi mat som dom flesta tycker om. Ibland är det 2, sällan 3, mycket sällan 4 men aldrig 5.
Tacos gillar alla. Men dom säger att det är för dyrt att äta det iaf 1 gång i månaden(nu får vi det typ 1 gång på 3 år)
Men hur billigt är det då att köpa in fullt med äcklig mat och sen slänga mer än hälften för att ingen tycker om det. Då är det väl mycket bättre att köpa in mat som alla tycker om. Den maten som blir uppäten och inte blir bortkastade pengar.
Och så är det lag på att minst 1 dag i veckan så måste vi bli serverade fisk. Men jag förstår inte att det är så jävla viktigt. För fiskpinnarna i skolan, hur mycket fisk tror ni den innehåller egentligen? 10 % fisk, 70% bröd, 20% skit som dom proppat i den. Fiskbullarna då? Fyfasen, ni vill inte ens veta vilka delar av fisken som de innehåller..

Och jag tycker att dom kan göra så att maten ser god ut, luktar gott och smakar gott. Man äter ju med alla sinnen. För man blir ju inte direkt sugen på mat när man kommer in i matsalen och det luktar spy. Man blir ju sugen på mat ifall det skulle lukta nybakat bröd t.ex

Så iaf ett förslag är att mattanterna skulle pröva att laga maten från grunden iallafall någon gång. 1 vecka varannan månad eller så.
Och nu kanske någon tycker -Men bortskämda unge tänk på dom som inte får någon mat alls.
Och ja, jag tänker på dom. Men har vi rätten och pengarna i Sverige att få skolmat då ska vi väl kunna få ordentlig mat oxå. Och ingen halvfabrikat skit som blir bortslängd.
Och man ska inte behöva köpa sig nåt i kafeterian för att bli mätt. Man ska kunna få bli mätt av skolmaten.

Detta är en åsikt som är ganska lång och kanske jobbigt att läsa för er(det här kanske bara är hälften av allt jag egentligen ville säga). Men jag tror att jag fakriskt pratar för alla nu. Alla elr iaf många känner såhär om skolmaten. Och nu har jag satt det på print.

Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0